YLEISTÄ JAKOHIHNASTA
Jakohihnan alaosassa on aukko luontaista jäähdytystä varten. ”Tämä on autotekniikan heikoin lenkki”. Tämän aukon kautta epäpuhtaudet pääsevät hihnakoteloon ja jakopään laitteisiin. Pölyongelmat painottuvat Suomessa perämeren rannikolle ja globaalisti kaivos- ja perusteollisuusalueille ( Suomessa Tornio, Raahe ja Kajaani ??) sekä kuumille hiekka-alueille .
Lisäksi jäähdytys on vajaatehoinen kuumissa olosuhteissa ja monissa ajotilanteissa. Esim. suurilla tehoilla ajaminen hälytysyajossa, kuorman (esim. asuntovaunu) vedossa vuoristossa ja ralliajossa on hihnoja särkynyt. Erään suunnitteluvirheen seurauksena särkyy hihnoja kaikkialla myös tyhjäkäyntitilanteessa. Syy tähän hihnarikkoon löytyi EcoTBeltin tutkimuksessa. Jos jäähdytysongelma olisi tiedostettu, olisivat hälytysajoneuvot olleet jo aiemmin ketjujakopääautoja. Kumimateriaalin lämpötila tulee olla alle 130 C.
Kaikissa em. tilanteissa on hihna- ja moottoririkkoja todettu.
Luottamuksen puute / hihnaongelma on täten globaali eikä kyseessä ole pieni ongelma, kun luottamus hihnaan on kärsinyt ja kalliimmat ja painavammat ketjukäytöt juuri nyt lisääntyvät. Jakopääkorjauksia tehdään alkaen 40 000 km / 4 vuotta. Vuosittaisista tarkastuksista huolimatta moortoreitakin särkyy. Eräs vaurio tapahtui 10 000 km:n ajon jälkeen. Aiempi jakohihnan huoltoväli 8 – 10 vuotta on puolittunut. Vaikka tehdas lupaa huoltoväliksi 200 000 km, juuri mistään ei kuule yli 100 000 km:n vaihtovälejä.
EcoTBelt- jakohihnan suojaus puhaltaa puhtaalla auton sisäilmalla ylipaineen jakohihnakoteloon. Ratkaisu korjaa kaikki kuvatut 5 hihnan särkymisriskiä ( ktso EcoTBelt- ratkaisu ) ja palauttaa luottamuksen hihnaan sekä monin paikoin tuplaa hihnan vaihtovälin. Hihna on selkeästi ecologisempi valinta kuin ketju.
EcoTBelt + jakohihna voisi tulla yleisimmäksi jakopääratkaisuksi. Tällöin miljardien säästöt jakautuisivat tehtaille, käyttäjille ja ympäristölle. Polttomoottoreita ja venttiiliohjauksen jakopäitä tarvitaan myös tulevissa hybridiautoissa ja toisaalta päästöttömät polttoaineetkin yleistyvät.
Laitteen asennukset alkavat Raahessa ja Oulussa kysynnän mukaan ja aluksi VW Transporteriin ja Volvo V 70: een.
Lue lisää…