Eco-T Belt ratkaisu

JAKOPÄÄN RATKAISUT JA EcoTBelt- ILMAPUHALLUS — TÄSTÄ ON KYSYMYS !

Auton jakopään kaksi yleisintä tyyppiä ovat suljettu ketjutoiminen jakopää sekä kumihampailla varustettu jakohihna, jonka suojakotelo on alaosastaan auki jäähdytyksen takia ( Kuva 1 ).

Kuva 1

Kuminen hammashihna on paljon keveämpi, valmistuskustannuksiltaan edullisempi ja säästää polttoainetta 2 % ketjuratkaisuun verrattuna. Hihna on täten ekologisempi vaihtoehto. Hihnalle luvataan vaihtoväliksi 200 000 km tai 10 v. Tästä huolimatta hihnaremppoja tehdään alkaen 50 tkm ja yleinen vaihtoväli on 4 v. pölyn ja hihnan kulumisen takia. Myös moottoreita särkyy edelleen. Vaurioita on ilmennyt jopa 10 t km:n ajon jälkeen. Näistä syistä ketju valtaa nyt alaa, esim. Toyota on lähes täysin ketjulla.

Patentoitu EcoTBelt- laite puhaltaa auton 20- asteista puhdasta sisäilmaa jakohihnakoteloon ja stabiloi olosuhteet (kuva 2).

Kuva 2

Hihnaratkaisun edut korostuvat ja lisäksi ratkaisu antaa 5 etua käyttäjälle:

1. Pölyn torjunta n. 100 %:nen (testattu, katso kuvat 3-6).
2. Ilmapuhallus suojaa ääriolosuhteiden kuumuudelta ja kylmyydeltä, myös hihnan esilämmitys toimii.
3. Parempi jäähdytys suojaa hihnaa ylikuumenemiselta korkeilla kierroksilla ( kuva 7 ) esim. hälytysajoneuvoissa (on särkynyt), asuntovaunun vedossa vuoristossa (on särkynyt) sekä asuntoautoissa ja jopa ralliautoissa.
Jos ylikuumenemisen riski olisi aiemmin tiedostettu, hälytysajoneuvot olisivat jo olleet ketjujakopääautoja.
4. Tasaisempi hihnan lämpötila vähentää hihnan kulumista, kun kuluminen nyt ohjaa osaltaan hihnan vaihtoja. Lisäksi pöly kuluttaa hihnapyöriä.
5. Eräs yleisesti tunnettu hihnarikko tapahtuu tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloissa, jakeluautojen ja taksien seisokeissa. Tämänkin riskin ilmapuhallus torjuu.
6. Hihnan kuntoa tulee edelleen tarkkailla ja huollot tulee tehdä tarkistusten perusteella, mutta huoltoväli voi nyt kasvaa jopa 10 vuoteen. Eräästä Ducatosta vaihdettu hihna oli käytössä 13 vuotta.

Ratkaisua ei ole vielä esitelty autotehtaille, joiden lisävarustelistalle tuote kuuluisi. Jakohihnan kestävyyden palautuessa voitaisiin saavuttaa miljardien vuosisäästöt. Ensimmäinen säästäjä kustannuksissa ja painossa olisi ketjuauton valmistaja, joka ketjun sijaan valitseekin hihnan + EcoTBelt- puhalluksen. Toinen iso säästäjä on autoilija ja kolmas on luonto. Sähkö ei ole este laitteen etenemiselle, kun jatkossa yleisin sähköauto on polttomoottorilla varustettu hybridi ja toisaalta päästöttömät polttoaineet tulevat vauhdilla.

EcoTBelt:n asennus (noin hihnaremontin hinta) säästyy takaisin kolme kertaa;

1. kerran, kun hihnaremonttien väli tuplaantuu.
2. kerran, kun huoltamokäyntejä voi selvästi vähentää (öljyn ja suodattimen voi vaihtaa itsekin);
3. kerran parempana auton vaihtohyvityksenä.
4. Kaupantekijäisenä luottamus hihnaan palautuu.

Ratkaisujen myynti ja asennus alkavat Oulussa ja Raahessa myöhemmin ilmoitettavien korjaamoketjujen kautta, aluksi autoihin VW Transporter 2,0 TDI ja Volvo V 70. Katso yhteystiedot.
EcoTBeltin puhaltimelle annetaan 2 vuoden laitetakuu. Muuta järjestelmätakuuta ei anneta, koska puhdas ilma ei voi aiheuttaa vaurioita ja koska hihnajakopään voi autoilija itse särkeä ainakin kahdella ajovirheellä, joita ei mainita ohjekirjassa.

Katso yhteystiedot…